Luchtvracht

Alles wat je moet weten over onze luchtvracht services

Luchtvracht

  • Geschikt voor overbagage van reizigers, pakketten, kleine verhuizingen
  • Tot aankomst op de (douane) luchthaven van bestemming.
  • De voortgang van het transport kan via internet worden gevolgd
  • Contact gegevens op bestemming kunnen worden aangewend voor assistentie bij de inklaring en indien gewenst, thuis aflevering

U kunt de goederen afleveren op Schiphol of bij ons op kantoor, vooraf boeken is niet nodig, maar wel wenselijk gezien het u en WBS waardevolle tijd bespaard.
Voor een afhaalopdracht vult u het boekingsformulier in. De afhaalkosten kunt u berekenen door bij de calculatie uw postcode in te voeren.
Zie de luchtvracht uitleg voor alles wat u moet weten.

Luchtvracht, alles wat je moet weten

  1. Wat is luchtvracht?
    Luchtvracht is het onbegeleide vervoer van goederen tussen twee luchthavens. WBS maakt per verzending een luchtvrachtbrief op (de airwaybill) met een via de WBS-website uniek te traceren nummer. Op de airwaybill staan ook de contactgegevens vermeld van de luchtvaartmaatschappij op bestemming.
  2. Tarieven
    De tarieven worden per kilo berekend, bij hogere gewichtsklassen wordt het tarief lager. WBS rekent een service bedrag van euro 35,00 per verzending.
    De luchtvaartmaatschappijen hanteren een volume ratio. Dit wil zeggen dat voor lichte en grote items, zoals fietsen en meubelen, afrekening over het volumegewicht kan plaatsvinden. De calculator rekent automatisch het volumegewicht uit van uw zending.
    WBS kan een zending boeken bij elke luchtvaartmaatschappij. Indien u ook zelf vliegt, boekt WBS bij voorkeur je bagage op dezelfde maatschappij. Dit kan een andere zijn dan op deze site genoemd. De tarieven kunnen dan ook iets verschillen.
  3. WBS heeft nodig: 
    1. Naam, adres of contactgegevens zowel in Nederland als op bestemming. Zo mogelijk fysieke adressen, een postbusadres wordt soms niet geaccepteerd. Deze gegevens vult u in op het boekingsformulier.
      Indien u zelf reist, zijn afzender en geadresseerde dezelfde persoon. WBS maakt in dat geval ook een kopie van uw ticket en stuurt dit met de documenten mee: de douane kan dan zien dat het om reizigersbagage gaat.
      Alhoewel het vervoer in principe van luchthaven naar luchthaven is, zijn voor de opmaak van de vrachtbrief en in verband met veiligheid, toch volledige naam en adres gegevens noodzakelijk.
    2. Een inhouds- of paklijst.
    3. Kopie ID of paspoort. Indien u zelf naar Schiphol komt, maakt WBS een kopie.
  4. Brengen naar Schiphol
    U kunt uw goederen bij ons op kantoor brengen of achterlaten op de Left Luggage departement op Schiphol. Let op de openingstijden!
    U vult een boekingsformulier in en er wordt een kopie van uw ID/paspoort gemaakt. De goederen worden gewogen en gemeten, WBS maakt terstond een boeking en een factuur. De afhandeling neemt 15 tot 30 minuten in beslag.

  5. Afhalen: vul het boekingsformulier in
    De afhaalkosten kunt u berekenen door bij de tarieven je postcode in te voeren. Vul het boekingsformulier op de website in en geef een gewenste afhaal- en aankomstdatum op. Graag hebben wij voor een goede planning ook een indicatie van het totale gewicht.
    Indien de goederen thuis worden afgehaald:

    • Minstens 2 werkdagen van tevoren opgeven, liefst eerder!
    • De boeking wordt binnen 1 werkdag bevestigd.
    • Afhalen kan uitsluitend op weekdagen, zorg er voor dat iemand de gehele dag beschikbaar is.
    • De chauffeur belt zodra hij in de buurt is.
    • De goederen dienen voor direct laden klaar te staan; de chauffeur verwacht hulp bij het laden.
    • Binnen 1 werkdag ontvang je per e-mail de boekingsgegevens, de factuur en betalingsinstructies.
  6. Betaling
    Alvorens WBS de goederen bij de vervoerder aanlevert, dient betaling te zijn zeker gesteld. WBS vermeldt bij de betalingsinstructies de uiterste betaaltermijn. Via ons betalingssysteem kunt u kiezen uit verschillende betalingsmogelijkheden als iDeal, PayPal en credit card. In onze kantoren kunt u contant betalen, met pin of met creditcard. In verband met de kosten accepteert WBS creditcard betalingen tot € 2000,00.
  7. Op bestemming
    1. U neemt zelf contact op met de luchtvaartmaatschappij voor aankomstgegevens en verdere instructies.
    2. Op bestemming moeten nog lokale terminalkosten (een soort luchthavenbelasting voor vracht) worden betaald. Ter vergelijking een indicatie van de soortgelijke kosten op Schiphol:
      – tot 200kg ca. € 35.00 tot 50,00;
      – daarboven komt er ca. euro 0.08 per kilo bij;
      – na 1 of 2 dagen, worden ook opslagkosten in rekening gebracht.
      Op sommige bestemmingen kunnen de kosten in verband met veiligheidsmaatregelen, hetzij lokale regelgeving hoger liggen.
    3. Op niet EU bestemmingen dient door belanghebbende bij de douane een aangifte ten invoer te worden gedaan.
      Op Schiphol kunt u dit (voorlopig nog) zelf doen, dit neemt ca. een halve dag in beslag en hieraan zijn geen kosten verbonden, behalve eventuele douaneheffingen over de inhoud. Let op: de luchtvaartmaatschappij, noch WBS hebben invloed op douaneregelgeving. Invoer van normale gebruikte persoonlijke goederen zijn over het algemeen vrij van rechten.
      De inklaringsprocedure kan door geadresseerde worden uitbesteed aan een lokale agent. Op elke internationale luchthaven zijn er talloze agenten die dit graag doen, informeer bij de luchtvaartmaatschappij naar een betrouwbare agent. Hou voor de inklaringsprocedure rekening met euro 75,00 bemiddelingskosten. In het geval van onvoorziene extra’s, douane inspectie en dergelijke, komen er kosten bij.
      Geadresseerde kan de agent ook vragen de goederen thuis af te leveren.
      Let op: in een beperkt aantal landen moet de inklaring via een aangewezen agent lopen, een geadresseerde mag dit dan niet zelf doen.

    Belangrijk: voordat u voor ontvangst tekent, controleer je of de goederen intact zijn. Ingeval van schade dient voordat voor ontvangst wordt getekend, een schriftelijke melding te worden gemaakt. Er kan achteraf geen klacht of claim worden ingediend indien zonder schriftelijke opmerkingen de goederen in ontvangst werden genomen.

  8. Vluchtplanning
    Afhankelijk van vliegfrequenties en te doorlopen veiligheidsprocedures, zal een uitgaande vlucht altijd een of twee dagen later zijn. Bij de boeking kunt u de gewenste datum van aankomst opgeven.Let op: WBS kan goederen voor vertrek tot maximaal 4 weken zonder kosten opslaan! Hou dus rekening met je eigen planning.
  9. Verpakking
    U bent zelf verantwoordelijk voor een goede verpakking. Een goede verpakking is vaak een garantie voor een veilige aankomst. Lees de eisen.
  10. Veiligheid
    Zie de lijst van Gevaarlijke Stoffen die door u nooit in de hand- of ruimbagage mogen worden meegenomen. In verband met luchtvrachtveiligheid worden alle goederen middels röntgenapparatuur gescand.
  11. Verzekering
    Een verzending is niet automatisch verzekerd. Wel zijn de vervoersvoorwaarden van toepassing, de aansprakelijkheid van de Luchtvaartmaatschappij is maximaal USD 20,00 per kilo. Lees verder of een verzekering gewenst is. Ingeval van een verzekering is een goede paklijst noodzakelijk.
  12. Verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid van WBS
    WBS handelt slechts als tussenpersoon tussen de opdrachtgever en de feitelijke vervoerder. Op het moment dat de goederen in goede orde door WBS aan de vervoerder worden overhandigd, is de vervoerder verder aansprakelijk. Ingeval van een klacht zal WBS uiteraard bemiddelen.

 

Op alle werkzaamheden uitgevoerd door WBS, zijn van toepassing de Nederlandse Expeditievoorwaarden, laatste versie.

Luchtvracht » Tarieven

Bereken de luchtvracht tarieven.

Voordelig uw pakket van A naar Z

Vind de beste manier om uw pakket (inter)nationaal te versturen!